Hidup Melayu!

"... Orang-orang Melayu di seluruh Semenanjung Tanah Melayu telah mendirikan persekutuan, persatuan, kesatuan, parti dan pergerakan, - kesemuanya dengan tujuan hendak menyatukan dan memperbaiki keadaan kehidupan bangsanya. Adapun akhtiar yang terbuka kepada kita ialah dengan mengadakan 'persatuan' di antara kesatuan-kesatuan dengan berdiri dan berpegang teguh kepada 'persatuan' itu..." Dato' Onn Ja'far, 1 Mac 1946.

Maka pada 11 Mei 1946 tertubuhlah parti keramat bangsa Melayu yang dikenali sebagai UMNO dengan cogan kata yang pertama: "Hidup Melayu". Cogan kata inilah yang menyemarakkan bibit-bibit perjuangan penentangan Malayan Union serta perjuangan kemerdekaan negara.

Melalui cogan kata ini juga, UMNO telah memperjuangkan kedaulatan Raja-Raja yang sebelum itu telah terbatal apabila Raja-Raja menandatangani persetujuan meyerahkan takhta bagi membolehkan penubuhan kerajaan Malayan Union serta UMNO juga yang telah membina tamadun bangsa Melayu sehingga orang Melayu berada di tahap hari ini.

Hari ini, orang-orang Melayu mesti terus bersatu, berdiri dan berpegang teguh kepada UMNO dalam menjamin kedaulatan serta kemajuan bangsa Melayu. Itu adalah pesanan Dato' Onn dan menjadi tanggungjawab kita untuk meneruskannya demi anak cucu kita.

Hidup Melayu!

No comments: